Monday, February 7, 2011

konstruktivisme

Konstruktivisme
Menurut Borich dan Tombari(1997),dalam bukunya yang bertajuk  Educational Psychology. A Contemporary Approach(m/s 177),pendekatan kontrativisme(construktivism) ialah.......''Constructivism. an approach to learning in which learners are provided the oppurtunity to construct their own sense of what is being learned by building internal connections or relationship among the ideas and facts being taught.''
dalam definisi tersebut,beliau menjelaskan bahawa konstruktivisme adalah pendekatan pembelajaran yang menyediakan peluang kepada pelajar untuk membina kefahaman terhadap perkara yang dipelajari dengan mewujudkan jaringan atau hubungan(dalam otak) antara idea dan fakta yang sedang diajar atau dipelajari.oleh sebab itu konstruktivisme juga dikenali sebagai fahaman ‘’binaan’’.

Menurut A.E Woolfolk dalam bukunya Educational Psychology(1988), ‘Constructivist perspectives- View that emphasizes the active role of learner in building understanding and making sense of information.’’

Duckworth(1987) mendefinisikan konstruktivisme sebagai…. ‘meaning is not given to us in our encounters,but it is given by us,constructed by us,each in our own way,according to how our understanding is currently organized.’

Dari kenyataan-kenyataan di atas,jelaslah dalam pendekatan teori pembelajaran konstruktivisme pelajar perlu memainkan peranan aktif dalam memahami dan memberi makna kepada maklumat atau pengetahuan yang dipelajari.

Pandangan konstuktivisme tentang pembelajaran terbahagi kepada dua:
1)    Tradisi Piagetian (Konstruktivisme Psikologikal)
Ø  Umumnya tradisi ini melihat tujuan pendidikan sebagai mendidik kanak-kanak dalam bentuk menyokong minat dan keperluan kanak-kanak. Oleh itu kanak-kanak adalah merupakan subjek kajian dan penekanannya kepada perkembangan kognitif individu. Pendekatan ini berpusatkan kanak-kanak dan mengandaikan yang pelajar membawa bersama idea, kepercayaan dan pendapat yang perlu diubah oleh guru melalui tugasan-tugasan dan soalan-soalan yang boleh membentuk dilemma kepada pelajar. Pembinaan pengetahuan adalah hasil daripada tindak balas pelajar ke atas dilemma tersebut. Ciri-ciri amalan pengajaran konstruktivis termasuklah pembelajaran penemuan dan aktiviti-aktiviti ‘hands on’.



2)    Konsruktivisme Sosial
Ø  Konstruktivisme sosial atau Vygotsky menekankan pendidikan untuk tranformasi sosial dan menggambarkan teori perkembangan manusia yang berlaku dalam konteks sosiobudaya. Perkembangan individu terbit daripada interaksi sosial dalam mana makna budaya dikongsi oleh kumpulan dan seterusnya dihayati oleh individu. Individu membina pengetahuan melalui interaksi dengan persekitaran, dalam proses itu kedua-dua individu dan persekitaran berubah.(Othman Lebar,2001)

Ciri-ciri pengajaran konstruktivisme
Ø  Menyusun atau menstruktur pengajaran dan pembelajaran di sekitar idea utama atau penting.
Ø  Pembelajaran dahulu atau pengetahuan sedia ada penting untuk pembelajaran baru.oleh itu guru harus mempastikan atau mengkaji setakat mana penguasaan pengetahuan lepas pelajar.
Ø  Guru haruskan menimbulkan keraguan atau persoalan mencabar dalam minda pelakjar meneroka mencari jawapan.
Ø  Mengajar individu cara belajar iaitu menggunakan metakognitif dan metamemori.
Ø  Pembelajaran adalah usahasama kognitif(joint cognitive venture) di antara guru dengan pelajar atau pelajar dengan pelajar.
Ø  Guru perlu menilai atau mengukur kefahaman pelajar tentang maklumat yang disampaikan semasa pengajaran dan pembelajaran.

Peranan pelajar dalam pengajaran dan pembelajaran konstruktivisme
Ø  Pelajar tidak menganggap guru sebagai pembekal maklumat tetapi sebagai suatu daripada sumber pengetahuan untuk membantu mereka mencari maklumat dan menggalakkan mereka berfikir serta berkomunikasi.
Ø  Pelajar bertanggungjawab terhadap segala usaha untuk mencari pelbagai cara untuk memproses maklumat dan menyelesaikan masalah.
Ø  Pelajar berdisiplin dalam membuat keputusan sendiri untuk meliabtkan diri dalam aktiviti pembelajaran.



Peranan guru dalam pengajaran dan pembelajaran konstruktivisme
Ø  Guru tidak menganggap bahawa minda pelajar adalah tin kosong(tabula rasa) yang perlu diisikan dengan fakta dan pengetahuan baru.
Ø  Guru berperanan sebagai seorang fasilitator dan pembimbing.
Ø  Guru berperanan sebagai pengurus bilik darjah untuk menangani hal-hal disiplin pelajar dengan sempurna.

Ciri guru yang mengamalkan pendekatan konstruktivisme ialah:
Ø  Pelajar diberi peluang mengemukakan pandangan tentang sesuatu konsep.
Ø  Pelajar diberi peluang berkongsi persepsi antara satu sama lain.
Ø  Pelajar digalakkan menghormati pandangan alternatif rakan mereka.
Ø  Semua pandangan pelajar dihormati dan tidak dipandang rendah.
Ø  Pembelajaran berpusatkan pelajar.
Ø  Aktiviti berdasarkan ‘hans on’ dan ‘minds on’.
Ø  Guru mementingkan kemahiran saintifik dan kemahiran berfikir.
Ø  Pelajar digalakkan merenung kembali proses pembelajaran yang dilaluinya.
Ø  Pelajar diminta menghubungkait idea asal dengan idea yang baru dibina.
Ø  Pelajar digalakkan mengemukakan hipotesis.

Rujukan
Ø  Psikologi Pendidikan – Pendekatan Kontemporari, Edisi Revisi.
Ø  Kertas kerja Dr. Salleh Hassan, Bahagian Pendidikan Guru, dalam Konvensyen Guru Cemerlang, pada 18 – 22 November, 1996 di Bayu Beach Resort, Port Dickson).


No comments:

Post a Comment